Itseohjautuvat tiimit ovat ketteriä ja tehokkaita toimintayksiköitä, jotka parhaimmillaan saavuttavat moninkertaisen toimintatehon. Näissä yksiköissä jaettujohtajuus ohjaa tiedonkulun ja päätöstekemisen prosesseja kohti optimaalista. Itseohjautuvan ryhmän tehon keskeisin vaikutusmekanismi on energia, jota jäsenten välinen dynamiikka ruokkii. Ryhmän sisäinen kulttuuri ja sitä ylläpitävät prosessit energisoivat jäseniä ja ohjaavat heitä saavuttamaan yhä enemmän.
Matka itseohjautuvuuteen voi olla pitkä. Itseohjautuvuudessa on useita tasoja ja erilaisissa organisaatiossa erilaiset tasot tuottavat parhaan tuloksen. Tasoja voidaan tarkastella esimerkiksi suhteessa mikä taho on itseohjautunut; toimiiko yksilö, ryhmä vai koko organisaatio itseohjautuneesti. Esimerkiksi vahvasti siiloutunut organisaatio tai organisaatio, jolla on hyvin haarautunut toimintakenttä ovat haastavia itseohjautuvuudella, sillä itseohjautuvat tiimit eivät saa riittävästi tietoa eikä tiimin jäsenillä usein ole kiinnostusta ottaa selvää riittävän laajalti voidakseen tehdä koko organisaatio kannalta viisaita ratkaisuja. Tällaisissa ympäristöissä korostuu johtamisen rooli, jolloin koko organisaation itseohjautuvuus on vaikeasti toteutettavissa.
Yksilöt voivat olla merkittävä haaste itseohjautuvuudelle. Osa ei välttämättä halua ottaa vastaan vastuuta, joka on itseohjautuvuuden osa. Toiset saattavat kokea, ettei heillä ole osaamista henkilökohtaiseen itseohjautuvuuteen, keinoja neuvotella tai tulla toimeen ryhmän kanssa, jonka takia ryhmätasoinen itseohjautuvuus ei näytä toivottavalta heille. Itseohjautuvuuteen siirtyminen vaatii omalaisiaan yksilötasoisia kyvykkyyksiä ja joiden puute saattaa estää muutoksen mm. synnyttämällä vastarintaa.
Itseohjautuvan tiimin sisäiset ja tiimien väliset prosessit ovat keskeisiä, jotta ryhmä pystyy ratkaisemaan haastavia tilanteita. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi ryhmän sisäiset ristiriidat tai ryhmien välinen toiminnan koordinoiminen. Näiden prosessien ytimessä on kuvata tarvittavat roolit ja toiminta, joiden kautta ratkaisuun voidaan päästä. Esimerkiksi sisäisissä ristiriidoissa se voi olla arvostetun välittäjän valinta, joka toimii sovittelijana riidassa. Näiden prosessien puute tai viallisuus voi johtaa dynamiikan hajoamiseen ja ryhmän energia kääntyy sen ongelman korjaamiseen tai välttelyyn itse asian sijaan.
Harvoin itseohjautuvat yksilöt ja tiimit saavat lähipiiristään kaikki tarvitsemat palvelut toimiakseen optimaalisesti. Menestyneissä itseohjautuviin tiimeihin rakentuvissa yrityksissä on usein palveluita jäsenten käytössä. Ulkopuolelta tarjottavien palveluiden keskeinen funktio on auttaa ryhmän jäseniä kasvamaan nopeammin rooliinsa sekä saavuttamaan yksilönä ja ryhmänä korkeamman itseohjautuvuuden tason. Palveluiden tarjoaminen voi olla kriittinen tuki itseohjautuvuuden syntymiselle ryhmässä, mutta palvelut voidaan myös toteuttaa tavalla, joka vähentää ryhmän itseohjautuvuutta.
Oma haasteensa on organisaation johto. Johdon näkökulmasta tuloksen tekeminen on usein ensisijainen prioriteetti. Kun tämä näyttää vaarantuvan väliintulo on todennäköinen. Tällaiset toimet väärin toteutettuna riistävät ryhmältä tai yksilöltä itseohjautuvuuden ja aiemmin tehty muutostyö alkaa näyttää huijaukselta jäsenen silmissä. Itseohjautuvat tiimit ovat myös merkittävä haaste johdolle ja esimieskunnalle, sillä heidän roolinsa organisaatiossa muuttuu tai katoaa. Silloin kun heidän panoksensa tarvitaan muutostyöhön, on tärkeää, että myös he kokevat muutoksen turvallisena.
Palvelumuotoiluprosessi pyrkii ymmärtämään asiakkaiden kokemusta syvällisesti. Prosessiin osallistuminen on tehokas tapa oppia asiakkaista ja ymmärrys motivoi ratkaisemaan heidän kokemiaan ongelmia. Tämän takia palvelumuotoilua voidaan käyttää tukemaan asiakasnäkökulman vahvistumisessa. Muotoilu pyrkii ratkaisemaan asiakkaan kokemia ongemia ja siten parantamaan asiakkaan saamaa arvoa mm. poistamalla arvoa tuottamattomia vaiheita.Kun palvelumuotoilua toteutetaan yhteiskehittämisen kautta hyöty moninkertaistuu. Silloin kun kehitystiimi muodostuu …
Erinomainen asiakaskokemus on kilpailuetu, joka saa asiakkaan palaamaan, mutta myös saa asiakkaan suosittelemaan palvelua eteenpäin. Erinomainen asiakaskokemus lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä, sillä asiakkaiden reaktiot heijastuvat heihin suoraan palvelutilanteissa, että epäsuorasti kun työntekijä määrittelee itseään osana yritystä. Vahvat positiiviset kokemukset asiakastyössä vahvistavat halua kuulua osaksi työyhteisöä. Erinomainen asiakaskokemus edellyttää asiakkaiden syvällistä ymmärtämistä. Mitä yleisluontoisemmin asiakaita tarkastellaan sitä …
Organisaatiomuotoilun prosessit tukevat organisaation muutosta kohti itseohjautuvuutta riippumatta siitä pyritäänkö siihen yksilöiden, ryhmien vai koko organisaation tasolla. Keskeiset mekanismit tässä ovat yksilöiden hahmotus oman toiminnan vaikutuksen mahdollisuuksista sekä yhteiset ratkaisut, joiden avulla voidaan poistaa itseohjautuvuuden rakenteellisia esteitä. Roolimuutos oman työn muotoilijaksi Yksilötasolla itseohjautuvuuden kasvu edellyttää taitoja, joita tarvitaan toimia itseohjautuvasti, mutta myös halua ottaa vastuuta. …
Itseohjautuvuuden kehittämisen haasteet
Itseohjautuvat tiimit ovat ketteriä ja tehokkaita toimintayksiköitä, jotka parhaimmillaan saavuttavat moninkertaisen toimintatehon. Näissä yksiköissä jaettujohtajuus ohjaa tiedonkulun ja päätöstekemisen prosesseja kohti optimaalista. Itseohjautuvan ryhmän tehon keskeisin vaikutusmekanismi on energia, jota jäsenten välinen dynamiikka ruokkii. Ryhmän sisäinen kulttuuri ja sitä ylläpitävät prosessit energisoivat jäseniä ja ohjaavat heitä saavuttamaan yhä enemmän.
Matka itseohjautuvuuteen voi olla pitkä. Itseohjautuvuudessa on useita tasoja ja erilaisissa organisaatiossa erilaiset tasot tuottavat parhaan tuloksen. Tasoja voidaan tarkastella esimerkiksi suhteessa mikä taho on itseohjautunut; toimiiko yksilö, ryhmä vai koko organisaatio itseohjautuneesti. Esimerkiksi vahvasti siiloutunut organisaatio tai organisaatio, jolla on hyvin haarautunut toimintakenttä ovat haastavia itseohjautuvuudella, sillä itseohjautuvat tiimit eivät saa riittävästi tietoa eikä tiimin jäsenillä usein ole kiinnostusta ottaa selvää riittävän laajalti voidakseen tehdä koko organisaatio kannalta viisaita ratkaisuja. Tällaisissa ympäristöissä korostuu johtamisen rooli, jolloin koko organisaation itseohjautuvuus on vaikeasti toteutettavissa.
Yksilöt voivat olla merkittävä haaste itseohjautuvuudelle. Osa ei välttämättä halua ottaa vastaan vastuuta, joka on itseohjautuvuuden osa. Toiset saattavat kokea, ettei heillä ole osaamista henkilökohtaiseen itseohjautuvuuteen, keinoja neuvotella tai tulla toimeen ryhmän kanssa, jonka takia ryhmätasoinen itseohjautuvuus ei näytä toivottavalta heille. Itseohjautuvuuteen siirtyminen vaatii omalaisiaan yksilötasoisia kyvykkyyksiä ja joiden puute saattaa estää muutoksen mm. synnyttämällä vastarintaa.
Itseohjautuvan tiimin sisäiset ja tiimien väliset prosessit ovat keskeisiä, jotta ryhmä pystyy ratkaisemaan haastavia tilanteita. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi ryhmän sisäiset ristiriidat tai ryhmien välinen toiminnan koordinoiminen. Näiden prosessien ytimessä on kuvata tarvittavat roolit ja toiminta, joiden kautta ratkaisuun voidaan päästä. Esimerkiksi sisäisissä ristiriidoissa se voi olla arvostetun välittäjän valinta, joka toimii sovittelijana riidassa. Näiden prosessien puute tai viallisuus voi johtaa dynamiikan hajoamiseen ja ryhmän energia kääntyy sen ongelman korjaamiseen tai välttelyyn itse asian sijaan.
Harvoin itseohjautuvat yksilöt ja tiimit saavat lähipiiristään kaikki tarvitsemat palvelut toimiakseen optimaalisesti. Menestyneissä itseohjautuviin tiimeihin rakentuvissa yrityksissä on usein palveluita jäsenten käytössä. Ulkopuolelta tarjottavien palveluiden keskeinen funktio on auttaa ryhmän jäseniä kasvamaan nopeammin rooliinsa sekä saavuttamaan yksilönä ja ryhmänä korkeamman itseohjautuvuuden tason. Palveluiden tarjoaminen voi olla kriittinen tuki itseohjautuvuuden syntymiselle ryhmässä, mutta palvelut voidaan myös toteuttaa tavalla, joka vähentää ryhmän itseohjautuvuutta.
Oma haasteensa on organisaation johto. Johdon näkökulmasta tuloksen tekeminen on usein ensisijainen prioriteetti. Kun tämä näyttää vaarantuvan väliintulo on todennäköinen. Tällaiset toimet väärin toteutettuna riistävät ryhmältä tai yksilöltä itseohjautuvuuden ja aiemmin tehty muutostyö alkaa näyttää huijaukselta jäsenen silmissä. Itseohjautuvat tiimit ovat myös merkittävä haaste johdolle ja esimieskunnalle, sillä heidän roolinsa organisaatiossa muuttuu tai katoaa. Silloin kun heidän panoksensa tarvitaan muutostyöhön, on tärkeää, että myös he kokevat muutoksen turvallisena.
Jäitkö jokin mietityttämään?
Laita meille viestiä!
Liittyvät artikkelit
Palvelumuotoilulla syvennetään asiakasymmärrystä
Palvelumuotoiluprosessi pyrkii ymmärtämään asiakkaiden kokemusta syvällisesti. Prosessiin osallistuminen on tehokas tapa oppia asiakkaista ja ymmärrys motivoi ratkaisemaan heidän kokemiaan ongelmia. Tämän takia palvelumuotoilua voidaan käyttää tukemaan asiakasnäkökulman vahvistumisessa. Muotoilu pyrkii ratkaisemaan asiakkaan kokemia ongemia ja siten parantamaan asiakkaan saamaa arvoa mm. poistamalla arvoa tuottamattomia vaiheita.Kun palvelumuotoilua toteutetaan yhteiskehittämisen kautta hyöty moninkertaistuu. Silloin kun kehitystiimi muodostuu …
Asiakaskokemuksen kehittämisen ongelmakohdat
Erinomainen asiakaskokemus on kilpailuetu, joka saa asiakkaan palaamaan, mutta myös saa asiakkaan suosittelemaan palvelua eteenpäin. Erinomainen asiakaskokemus lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä, sillä asiakkaiden reaktiot heijastuvat heihin suoraan palvelutilanteissa, että epäsuorasti kun työntekijä määrittelee itseään osana yritystä. Vahvat positiiviset kokemukset asiakastyössä vahvistavat halua kuulua osaksi työyhteisöä. Erinomainen asiakaskokemus edellyttää asiakkaiden syvällistä ymmärtämistä. Mitä yleisluontoisemmin asiakaita tarkastellaan sitä …
Organisaatiomuotoilulla kohti itseohjautuvuutta
Organisaatiomuotoilun prosessit tukevat organisaation muutosta kohti itseohjautuvuutta riippumatta siitä pyritäänkö siihen yksilöiden, ryhmien vai koko organisaation tasolla. Keskeiset mekanismit tässä ovat yksilöiden hahmotus oman toiminnan vaikutuksen mahdollisuuksista sekä yhteiset ratkaisut, joiden avulla voidaan poistaa itseohjautuvuuden rakenteellisia esteitä. Roolimuutos oman työn muotoilijaksi Yksilötasolla itseohjautuvuuden kasvu edellyttää taitoja, joita tarvitaan toimia itseohjautuvasti, mutta myös halua ottaa vastuuta. …