Palvelumuotoiluprosessi pyrkii ymmärtämään asiakkaiden kokemusta syvällisesti. Prosessiin osallistuminen on tehokas tapa oppia asiakkaista ja ymmärrys motivoi ratkaisemaan heidän kokemiaan ongelmia. Tämän takia palvelumuotoilua voidaan käyttää tukemaan asiakasnäkökulman vahvistumisessa.
Muotoilu pyrkii ratkaisemaan asiakkaan kokemia ongemia ja siten parantamaan asiakkaan saamaa arvoa mm. poistamalla arvoa tuottamattomia vaiheita.Kun palvelumuotoilua toteutetaan yhteiskehittämisen kautta hyöty moninkertaistuu. Silloin kun kehitystiimi muodostuu henkilökunnasta, näiden kokemukset ja uskomukset törmäytetään prosessissa asiakkaiden kokemuksiin ja näkemyksiin. Tämä on usein silmiä avaava vaihe. Erityisesti pitkään työskennelleiden ammattilaisten näkemykset heijastavat heidän aiempia kokemuksiaan ja siten ne voivat olla hyvin kaukana siitä miten tietyt asiakasryhmät tällä hetkellä ajattelevat tai kokevat.
Muotoiluprosessiin kuuluvat design printit, joiden aikana testataan valittua konseptia asiakkaiden kanssa sekä reflektoidaan havaintoja. Tämä vuorovaikutus tuo asiakkaan kokemuksen konkreettiseksi ja analyysin kohteeksi. Kysymykset, kuten miksi ratkaisu ei toimi odotetulla tavalla, johdattavat kehittystiimin jäsenet arvioimaan uudelleen missä määrin he voivat toimia uskomuksiensa varassa ja miten he voivat saada helpommin tietoa asiakkaiden tarpeista ja kokemuksista. Näin prosessi opettaa luottamaan vähemmän sisäistettyyn tietoon ja enemmän osallistamaan asiakkaita, joka piedemmällä aikavälillä vahvistaa asiakasnäkökulman omaksumista organisaatiossa laajemminkin.
Jäikö jokin mietityttämään?
Laita meille viestiä, palaamme asiaan jo huomenna!
Itseohjautuvat tiimit ovat ketteriä ja tehokkaita toimintayksiköitä, jotka parhaimmillaan saavuttavat moninkertaisen toimintatehon. Näissä yksiköissä jaettujohtajuus ohjaa tiedonkulun ja päätöstekemisen prosesseja kohti optimaalista. Itseohjautuvan ryhmän tehon keskeisin vaikutusmekanismi on energia, jota jäsenten välinen dynamiikka ruokkii. Ryhmän sisäinen kulttuuri ja sitä ylläpitävät prosessit energisoivat jäseniä ja ohjaavat heitä saavuttamaan yhä enemmän. Matka itseohjautuvuuteen voi olla pitkä. Itseohjautuvuudessa …
Jotta kulttuurilla muutoksia voidaan toteuttaa on ymmärrettävä mitä organisaatiokulttuuri tarkoittaa. Tässä erilaiset mallit ovat hyödyllisiä. Ne tekevät näkyviksi asioita, joihin pitäisi kiinnittää huomiota: osia ja niiden suhteita. Klassinen organisaatiokulttuuria kuvaava malli on Scheinin jäävuori. Sen keskeinen viesti on, että iso osa kulttuurista on näkymättömissä. Me näemme toiminan, välineet, tilat, mutta emme merkityksiä, jotka niihin kytketään. …
Erityisesti palveluorganisaatiossa asiakasnäkökulman omaksuminen on usein avain erinomaiseen asiakaskokemukseen. Asiakasnäkökulma on organisaatiokulttuurillinen piirre, joka ohjaa työntekijöitä ja esimiehiä tarkastelemaan asiaa asiakkaan näkökulmasta ja etsimään ratkaisuja, asiakkaan tarpeeseen. Asiakasnäkökulma ohjaa vastaamaan tarpeeseen ja kehittämään jokapäiväistä toimintaa siten että se jopa ylittää odotukset. Vahva asiakasnäkökulma on keskeinen osa menestyvää palveluorganisaatiota, jossa kaikki toiminta arvioidaan suhteessa sen synnyttämään …
Palvelumuotoilulla syvennetään asiakasymmärrystä
Palvelumuotoiluprosessi pyrkii ymmärtämään asiakkaiden kokemusta syvällisesti. Prosessiin osallistuminen on tehokas tapa oppia asiakkaista ja ymmärrys motivoi ratkaisemaan heidän kokemiaan ongelmia. Tämän takia palvelumuotoilua voidaan käyttää tukemaan asiakasnäkökulman vahvistumisessa.
Muotoilu pyrkii ratkaisemaan asiakkaan kokemia ongemia ja siten parantamaan asiakkaan saamaa arvoa mm. poistamalla arvoa tuottamattomia vaiheita.Kun palvelumuotoilua toteutetaan yhteiskehittämisen kautta hyöty moninkertaistuu. Silloin kun kehitystiimi muodostuu henkilökunnasta, näiden kokemukset ja uskomukset törmäytetään prosessissa asiakkaiden kokemuksiin ja näkemyksiin. Tämä on usein silmiä avaava vaihe. Erityisesti pitkään työskennelleiden ammattilaisten näkemykset heijastavat heidän aiempia kokemuksiaan ja siten ne voivat olla hyvin kaukana siitä miten tietyt asiakasryhmät tällä hetkellä ajattelevat tai kokevat.
Muotoiluprosessiin kuuluvat design printit, joiden aikana testataan valittua konseptia asiakkaiden kanssa sekä reflektoidaan havaintoja. Tämä vuorovaikutus tuo asiakkaan kokemuksen konkreettiseksi ja analyysin kohteeksi. Kysymykset, kuten miksi ratkaisu ei toimi odotetulla tavalla, johdattavat kehittystiimin jäsenet arvioimaan uudelleen missä määrin he voivat toimia uskomuksiensa varassa ja miten he voivat saada helpommin tietoa asiakkaiden tarpeista ja kokemuksista. Näin prosessi opettaa luottamaan vähemmän sisäistettyyn tietoon ja enemmän osallistamaan asiakkaita, joka piedemmällä aikavälillä vahvistaa asiakasnäkökulman omaksumista organisaatiossa laajemminkin.
Jäikö jokin mietityttämään?
Laita meille viestiä, palaamme asiaan jo huomenna!
Liittyvät artikkelit
Itseohjautuvuuden kehittämisen haasteet
Itseohjautuvat tiimit ovat ketteriä ja tehokkaita toimintayksiköitä, jotka parhaimmillaan saavuttavat moninkertaisen toimintatehon. Näissä yksiköissä jaettujohtajuus ohjaa tiedonkulun ja päätöstekemisen prosesseja kohti optimaalista. Itseohjautuvan ryhmän tehon keskeisin vaikutusmekanismi on energia, jota jäsenten välinen dynamiikka ruokkii. Ryhmän sisäinen kulttuuri ja sitä ylläpitävät prosessit energisoivat jäseniä ja ohjaavat heitä saavuttamaan yhä enemmän. Matka itseohjautuvuuteen voi olla pitkä. Itseohjautuvuudessa …
Ryhmäkeskeinen malli organisaatiokulttuuriin
Jotta kulttuurilla muutoksia voidaan toteuttaa on ymmärrettävä mitä organisaatiokulttuuri tarkoittaa. Tässä erilaiset mallit ovat hyödyllisiä. Ne tekevät näkyviksi asioita, joihin pitäisi kiinnittää huomiota: osia ja niiden suhteita. Klassinen organisaatiokulttuuria kuvaava malli on Scheinin jäävuori. Sen keskeinen viesti on, että iso osa kulttuurista on näkymättömissä. Me näemme toiminan, välineet, tilat, mutta emme merkityksiä, jotka niihin kytketään. …
Haasteena vahvistaa asiakasnäkökulmaa
Erityisesti palveluorganisaatiossa asiakasnäkökulman omaksuminen on usein avain erinomaiseen asiakaskokemukseen. Asiakasnäkökulma on organisaatiokulttuurillinen piirre, joka ohjaa työntekijöitä ja esimiehiä tarkastelemaan asiaa asiakkaan näkökulmasta ja etsimään ratkaisuja, asiakkaan tarpeeseen. Asiakasnäkökulma ohjaa vastaamaan tarpeeseen ja kehittämään jokapäiväistä toimintaa siten että se jopa ylittää odotukset. Vahva asiakasnäkökulma on keskeinen osa menestyvää palveluorganisaatiota, jossa kaikki toiminta arvioidaan suhteessa sen synnyttämään …