Palvelumuotoiluprosessi pyrkii ymmärtämään asiakkaiden kokemusta syvällisesti. Prosessiin osallistuminen on tehokas tapa oppia asiakkaista ja ymmärrys motivoi ratkaisemaan heidän kokemiaan ongelmia. Tämän takia palvelumuotoilua voidaan käyttää tukemaan asiakasnäkökulman vahvistumisessa.
Muotoilu pyrkii ratkaisemaan asiakkaan kokemia ongemia ja siten parantamaan asiakkaan saamaa arvoa mm. poistamalla arvoa tuottamattomia vaiheita.Kun palvelumuotoilua toteutetaan yhteiskehittämisen kautta hyöty moninkertaistuu. Silloin kun kehitystiimi muodostuu henkilökunnasta, näiden kokemukset ja uskomukset törmäytetään prosessissa asiakkaiden kokemuksiin ja näkemyksiin. Tämä on usein silmiä avaava vaihe. Erityisesti pitkään työskennelleiden ammattilaisten näkemykset heijastavat heidän aiempia kokemuksiaan ja siten ne voivat olla hyvin kaukana siitä miten tietyt asiakasryhmät tällä hetkellä ajattelevat tai kokevat.
Muotoiluprosessiin kuuluvat design printit, joiden aikana testataan valittua konseptia asiakkaiden kanssa sekä reflektoidaan havaintoja. Tämä vuorovaikutus tuo asiakkaan kokemuksen konkreettiseksi ja analyysin kohteeksi. Kysymykset, kuten miksi ratkaisu ei toimi odotetulla tavalla, johdattavat kehittystiimin jäsenet arvioimaan uudelleen missä määrin he voivat toimia uskomuksiensa varassa ja miten he voivat saada helpommin tietoa asiakkaiden tarpeista ja kokemuksista. Näin prosessi opettaa luottamaan vähemmän sisäistettyyn tietoon ja enemmän osallistamaan asiakkaita, joka piedemmällä aikavälillä vahvistaa asiakasnäkökulman omaksumista organisaatiossa laajemminkin.
Jäikö jokin mietityttämään?
Laita meille viestiä, palaamme asiaan jo huomenna!
Olen pohtinut viimeisen muutaman viikon aikana Hamelin Humanocracy -kirjan ajatuksia muutostoiminnasta, peilannut niitä käymiini keskusteluihin organisaatiokulttuurin muutoskokemuksista, minkä pohjalta olen hahmotellut polkuja kulttuurilliseen muutokseen organisaatiossa. Keskusteluissa on tullut esille, että yksi keskeisistä organisaatiokulttuurin muutoksen haasteista on sanoittaa pyrkimys tavalla, joka puhuttelee niitä, joiden pitäisi viedä asiaa eteenpäin: joko ilmaisu on liian idea-tasoista, joka ei auta …
Jotta kulttuurilla muutoksia voidaan toteuttaa on ymmärrettävä mitä organisaatiokulttuuri tarkoittaa. Tässä erilaiset mallit ovat hyödyllisiä. Ne tekevät näkyviksi asioita, joihin pitäisi kiinnittää huomiota: osia ja niiden suhteita. Klassinen organisaatiokulttuuria kuvaava malli on Scheinin jäävuori. Sen keskeinen viesti on, että iso osa kulttuurista on näkymättömissä. Me näemme toiminan, välineet, tilat, mutta emme merkityksiä, jotka niihin kytketään. …
Erinomainen asiakaskokemus on kilpailuetu, joka saa asiakkaan palaamaan, mutta myös saa asiakkaan suosittelemaan palvelua eteenpäin. Erinomainen asiakaskokemus lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä, sillä asiakkaiden reaktiot heijastuvat heihin suoraan palvelutilanteissa, että epäsuorasti kun työntekijä määrittelee itseään osana yritystä. Vahvat positiiviset kokemukset asiakastyössä vahvistavat halua kuulua osaksi työyhteisöä. Erinomainen asiakaskokemus edellyttää asiakkaiden syvällistä ymmärtämistä. Mitä yleisluontoisemmin asiakaita tarkastellaan sitä …
Palvelumuotoilulla syvennetään asiakasymmärrystä
Palvelumuotoiluprosessi pyrkii ymmärtämään asiakkaiden kokemusta syvällisesti. Prosessiin osallistuminen on tehokas tapa oppia asiakkaista ja ymmärrys motivoi ratkaisemaan heidän kokemiaan ongelmia. Tämän takia palvelumuotoilua voidaan käyttää tukemaan asiakasnäkökulman vahvistumisessa.
Muotoilu pyrkii ratkaisemaan asiakkaan kokemia ongemia ja siten parantamaan asiakkaan saamaa arvoa mm. poistamalla arvoa tuottamattomia vaiheita.Kun palvelumuotoilua toteutetaan yhteiskehittämisen kautta hyöty moninkertaistuu. Silloin kun kehitystiimi muodostuu henkilökunnasta, näiden kokemukset ja uskomukset törmäytetään prosessissa asiakkaiden kokemuksiin ja näkemyksiin. Tämä on usein silmiä avaava vaihe. Erityisesti pitkään työskennelleiden ammattilaisten näkemykset heijastavat heidän aiempia kokemuksiaan ja siten ne voivat olla hyvin kaukana siitä miten tietyt asiakasryhmät tällä hetkellä ajattelevat tai kokevat.
Muotoiluprosessiin kuuluvat design printit, joiden aikana testataan valittua konseptia asiakkaiden kanssa sekä reflektoidaan havaintoja. Tämä vuorovaikutus tuo asiakkaan kokemuksen konkreettiseksi ja analyysin kohteeksi. Kysymykset, kuten miksi ratkaisu ei toimi odotetulla tavalla, johdattavat kehittystiimin jäsenet arvioimaan uudelleen missä määrin he voivat toimia uskomuksiensa varassa ja miten he voivat saada helpommin tietoa asiakkaiden tarpeista ja kokemuksista. Näin prosessi opettaa luottamaan vähemmän sisäistettyyn tietoon ja enemmän osallistamaan asiakkaita, joka piedemmällä aikavälillä vahvistaa asiakasnäkökulman omaksumista organisaatiossa laajemminkin.
Jäikö jokin mietityttämään?
Laita meille viestiä, palaamme asiaan jo huomenna!
Liittyvät artikkelit
Kokeilujen kautta syntyvä kulttuurillinen muutos / Hamel, Humanocracy
Olen pohtinut viimeisen muutaman viikon aikana Hamelin Humanocracy -kirjan ajatuksia muutostoiminnasta, peilannut niitä käymiini keskusteluihin organisaatiokulttuurin muutoskokemuksista, minkä pohjalta olen hahmotellut polkuja kulttuurilliseen muutokseen organisaatiossa. Keskusteluissa on tullut esille, että yksi keskeisistä organisaatiokulttuurin muutoksen haasteista on sanoittaa pyrkimys tavalla, joka puhuttelee niitä, joiden pitäisi viedä asiaa eteenpäin: joko ilmaisu on liian idea-tasoista, joka ei auta …
Ryhmäkeskeinen malli organisaatiokulttuuriin
Jotta kulttuurilla muutoksia voidaan toteuttaa on ymmärrettävä mitä organisaatiokulttuuri tarkoittaa. Tässä erilaiset mallit ovat hyödyllisiä. Ne tekevät näkyviksi asioita, joihin pitäisi kiinnittää huomiota: osia ja niiden suhteita. Klassinen organisaatiokulttuuria kuvaava malli on Scheinin jäävuori. Sen keskeinen viesti on, että iso osa kulttuurista on näkymättömissä. Me näemme toiminan, välineet, tilat, mutta emme merkityksiä, jotka niihin kytketään. …
Asiakaskokemuksen kehittämisen ongelmakohdat
Erinomainen asiakaskokemus on kilpailuetu, joka saa asiakkaan palaamaan, mutta myös saa asiakkaan suosittelemaan palvelua eteenpäin. Erinomainen asiakaskokemus lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä, sillä asiakkaiden reaktiot heijastuvat heihin suoraan palvelutilanteissa, että epäsuorasti kun työntekijä määrittelee itseään osana yritystä. Vahvat positiiviset kokemukset asiakastyössä vahvistavat halua kuulua osaksi työyhteisöä. Erinomainen asiakaskokemus edellyttää asiakkaiden syvällistä ymmärtämistä. Mitä yleisluontoisemmin asiakaita tarkastellaan sitä …