Z-agentuuri
  • Etusivu
  • Kulttuurin muutoksen toteuttaminen
  • Kulttuurin kartoittaminen
  • Muutostoiminnan sparraus
  • Artikkelit
  • Meistä
  • Ota yhteyttä

Palvelumuotoilulla syvennetään asiakasymmärrystä

By admin on lokakuu 26, 2020

Palvelumuotoiluprosessi pyrkii ymmärtämään asiakkaiden kokemusta syvällisesti. Prosessiin osallistuminen on tehokas tapa oppia asiakkaista ja ymmärrys motivoi ratkaisemaan heidän kokemiaan ongelmia. Tämän takia palvelumuotoilua voidaan käyttää tukemaan asiakasnäkökulman vahvistumisessa.

Muotoilu pyrkii ratkaisemaan asiakkaan kokemia ongemia ja siten parantamaan asiakkaan saamaa arvoa mm. poistamalla arvoa tuottamattomia vaiheita.Kun palvelumuotoilua toteutetaan yhteiskehittämisen kautta hyöty moninkertaistuu. Silloin kun kehitystiimi muodostuu henkilökunnasta, näiden kokemukset ja uskomukset törmäytetään prosessissa asiakkaiden kokemuksiin ja näkemyksiin. Tämä on usein silmiä avaava vaihe. Erityisesti pitkään työskennelleiden ammattilaisten näkemykset heijastavat heidän aiempia kokemuksiaan ja siten ne voivat olla hyvin kaukana siitä miten tietyt asiakasryhmät tällä hetkellä ajattelevat tai kokevat.

Muotoiluprosessiin kuuluvat design printit, joiden aikana testataan valittua konseptia asiakkaiden kanssa sekä reflektoidaan havaintoja. Tämä vuorovaikutus tuo asiakkaan kokemuksen konkreettiseksi ja analyysin kohteeksi. Kysymykset, kuten miksi ratkaisu ei toimi odotetulla tavalla, johdattavat kehittystiimin jäsenet arvioimaan uudelleen missä määrin he voivat toimia uskomuksiensa varassa ja miten he voivat saada helpommin tietoa asiakkaiden tarpeista ja kokemuksista. Näin prosessi opettaa luottamaan vähemmän sisäistettyyn tietoon ja enemmän osallistamaan asiakkaita, joka piedemmällä aikavälillä vahvistaa asiakasnäkökulman omaksumista organisaatiossa laajemminkin.

Jäikö jokin mietityttämään?

Laita meille viestiä, palaamme asiaan jo huomenna!

    Posted in Uncategorized @fi.
    Share
    EdellinenOrganisaatiokulttuurin monet kasvot
    SeuraavaHaasteena vahvistaa asiakasnäkökulmaa

    Liittyvät artikkelit

    • lokakuu 22, 2020

      Asiakaskokemuksen kehittämisen ongelmakohdat

      Erinomainen asiakaskokemus on kilpailuetu, joka saa asiakkaan palaamaan, mutta myös saa asiakkaan suosittelemaan palvelua eteenpäin. Erinomainen asiakaskokemus lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä, sillä asiakkaiden reaktiot heijastuvat heihin suoraan palvelutilanteissa, että epäsuorasti kun työntekijä määrittelee itseään osana yritystä. Vahvat positiiviset kokemukset asiakastyössä vahvistavat halua kuulua osaksi työyhteisöä. Erinomainen asiakaskokemus edellyttää asiakkaiden syvällistä ymmärtämistä. Mitä yleisluontoisemmin asiakaita tarkastellaan sitä …

    • lokakuu 26, 2020

      Itseohjautuvuuden kehittämisen haasteet

      Itseohjautuvat tiimit ovat ketteriä ja tehokkaita toimintayksiköitä, jotka parhaimmillaan saavuttavat moninkertaisen toimintatehon. Näissä yksiköissä jaettujohtajuus ohjaa tiedonkulun ja päätöstekemisen prosesseja kohti optimaalista. Itseohjautuvan ryhmän tehon keskeisin vaikutusmekanismi on energia, jota jäsenten välinen dynamiikka ruokkii. Ryhmän sisäinen kulttuuri ja sitä ylläpitävät prosessit energisoivat jäseniä ja ohjaavat heitä saavuttamaan yhä enemmän. Matka itseohjautuvuuteen voi olla pitkä. Itseohjautuvuudessa …

    • helmikuu 16, 2021

      Kokeilujen kautta syntyvä kulttuurillinen muutos / Hamel, Humanocracy

      Olen pohtinut viimeisen muutaman viikon aikana Hamelin Humanocracy -kirjan ajatuksia muutostoiminnasta, peilannut niitä käymiini keskusteluihin organisaatiokulttuurin muutoskokemuksista, minkä pohjalta olen hahmotellut polkuja kulttuurilliseen muutokseen organisaatiossa. Keskusteluissa on tullut esille, että yksi keskeisistä organisaatiokulttuurin muutoksen haasteista on sanoittaa pyrkimys tavalla, joka puhuttelee niitä, joiden pitäisi viedä asiaa eteenpäin: joko ilmaisu on liian idea-tasoista, joka ei auta …

    • © 2021 Z-agentuuri

    #organizationaldesign #cocreation #culturaltransformation

    Ymmärrä mitä pinnan alla tapahtuu.

    • Etusivu
    • Kulttuurin muutoksen toteuttaminen
    • Kulttuurin kartoittaminen
    • Muutostoiminnan sparraus
    • Artikkelit
    • Meistä
    • Ota yhteyttä